Pavlovské vrchy, vinohrady a pivnice

Začínajúca jeseň je vždy predzvesťou nášho výletu do neďaľekého vinohradníckeho raja. Áno, ani tento rok sme nevynechali tradičné spojenie turistiky a gastronómie v Pavlovských vrchoch. Treba uznať, že táto najjužnejšia a na históriu bohatá časť Moravy je nádherne popretkávaná vodou, lesmi či vinohradmi. Sústava niekoľkých kopcov tvorí biosférickú rezerváciu UNESCO a je domovom mnohých chránených rastlín a živočíchov. Posúďte sami, či stojí za zastavenie ...

Je sobota, prvý jesenný víkend a ukážkové babie leto. V očakávaní nových zážitkov vystupuje naša malá skupinka v Mikulove z autobusu. Ten posielame do neďalekého Pavlova a my sa tam vyberieme pekne po vlastných.

Prvá časť - TURISTICKÁ
Po červenej značke prejdeme niekoľko mikulovských uličiek a dostaneme sa na Kozí hrádok, odkiaľ máme ideálny výhľad na mestečko a náprotivný Svatý kopeček. Po krátkej prestávke pokračujeme ďalej a čoskoro sa ocitneme v mori hrozna, kde v slnečných lúčoch naberá odušu posledný cukor tohtoročná úroda. Medzi vinohradmi sa budeme teraz prepletať až kým neprídeme do cieľa. Míňame Turold (295 m), Kočičí skálu a Kočičí kámen a začíname ostré stúpanie na vrchol Stolovej hory (458 m). Hore sa vydýchame, odfotíme, vytiahneme dobroty z plecniakov a šup ho hneď dole k zrúcanine Sirotčí hrádek (406 m). Porobíme niekoľko fotiek a pokračujeme do Kletníc (v malom bufete si dávame ako odmenu jedno pivečko) a ďalej k rázcestiu Soutěska. Teraz máme pred sebou posledné stúpanie na najvyšší bod, 554 m vysoký Děvín. Odtiaľ nás čaká mierny zostup k záverečnej zrúcanine toho dňa, ktorou je Dívčí hrad (405 m). Dozvedáme sa, že ide o zrúcaninu kráľovského hradu z 13. storočia, ktorý bol niekoľko krát prestavaný a počas 30-ročnej vojny vypálený Švédmi. Nádherným výhľadom tu ukončíme prvú časť dňa (okrem dvoch dobrovoľníkov, ktorí sa rozhodli pre "skratku" a schádzajú do Dolních Věstonic - do Pavlova sa potom za nami doplavia loďkou) a tešíme sa na tú druhú.

Druhá časť - GASTRONOMICKÁ
Tú začíname hneď po pár minútach po zostupe z Dívčího hradu, keďže nás už na okraji Pavlova lákajú do svojich útrob prvé pivničky. Do tej "našej" sa neponáhľame a preto ich vábeniu neodoláme. Ochutnávame prvé dúšky zaslúženej odmeny - Pálava alebo burčiak nemajú chybu. Hlad nás ale po chvíli vyhnal a tak sme zamierili rovno do penziónu u Bednářů, kde máme rezervované stoly. Po jedle nás ale príjemné počasie ťahá opäť von a ideme ešte na malú prechádzku po Pavlove. Túto ukončujeme degustáciou nápojov v obecnej vinotéke a priľahlých pivničkách. Cestou späť dumáme, či pre gastronomickú časť platí viac "dobrú chuť a na zdravie" ... alebo je to naopak ? Uvidíme o rok :-)

Na záver - pre milovníkov botaniky pridávam ešte link, kde nájdu podrobnejší popis tejto zaujímavej prírodnej rezervácie: botany.cz

Andrej Vida

som schopný povedať čokoľvek ... aj o sebe :-)ale radšej fotím ako rozprávam, neveríte?www.andrejvida.sk Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené